Home

szocs

Despre Krista Szőcs știam de pe blogul lui Radu Vancu și de pe paginile de Facebook ale lui Marius Aldea și Bogdan Munteanu. Suna interesant ce citisem acolo și mi-aș fi dorit să am cartea, dar scăpasem din vedere. Ieri am cunoscut-o pe Krista la târg și mi-a dăruit-o : e volumul de poezie cu genunchii la gură, debutul ei, publicat de Editura Charmides din Bistrița.

Din teancul de vreo 40 de cm de cărți adunate de la Gaudeamus, am luat-o astă seară așa, „ia să vedem”. Am trecut curând de la surpriză la bucurie, la admirație, la uimire și oau!.

De la început te izbește naturalețea cu care pune în imagini stările interioare:

„cu genunchii la gură totul pare mai ușor de privit

cu genunchii la gură e mai ușor de așteptat

să crească iarba

cineva să strângă mizeria

de trei săptămâni

 

și știi că sora ta va aduna covorul lenjeria aruncată pe jos

va șterge praful

prietenii vechi nu vor ști să trimită scrisori

vor inventa povești despre cât de bine o duci

prietenii noi vor suna alt număr la interfon

 

iar tu o să taci în continuare

pentru că nu poți face mai mult”.

Asta e ceea ce se cheamă instinct poetic pur. Nu se poate învăța. Îl ai sau nu-l ai. Krista Szőcs îl are. Dar nu e  numai atât. Ea știe, la cei 23 de ani ai ei, nu doar să scrie poezie, dar deja să construiască un volum, să dozeze, să adauge treptat și să facă un volum să crească. Felul în care se joacă în poeme cu „personajele”-alter-ego-uri antik și romantik, madi și madanne e deja truc de veterani.

 

Ca să nu fac de-a dreptul o recenzie aici, că n-am de gând să fiu plicticoasă (și) pe blog, vă mai dau un poem:

„liniștea s-a încovoiat în mine ca un animal de pradă

și crește

tot mai mare până când nu mai încape blana lui

 

madi îl cheamă cuțu-cuțu antik îl așteaptă cu mâncare

faceți loc

și scoate piciorul

 

în casa asta nu e nimeni să-l învețe cum se zice mama

animalul strigă

ma-na na-na na-ma nu îi răspunde

se încovoaie din nou

k treci la colț

Nu-mi amintesc de când nu am mai citit un volum de poezie de debut atât de bun, de bine construit, cu o trăire poetică așa de autentică. Aflu că a primit premiul de debut „Iustin Panța” la Sibiu.  100% meritat.

Krista, way to go girl!

 

Leave a Reply

