Home

De-abia aștepți să vină Gaudeamus, or să vină prietenii din toate colțurile țării, o să stai la taclale cu ei, or să se lanseze cărți faine ale unor autori pe care-i iubești, or să fie lecturi și reduceri și câte și mai câte.

Numai că lansările sunt sâmbăta. Atunci e lumea liberă, atunci se pun lansările. Toți le pun sâmbăta. Sau aproape toți.

Totuși, sunt autorii dragi nouă, hai să-i vedem, hai la târg. Te duci la târg și pe primul culoar dai peste așa ceva:

IMG_0443

Nu, să nu exagerăm, nu e în târg atâta lume cât să umple toate culoarele ochi, doar că pe oriunde e o lansare la stand, culoarul se blochează complet. Să nu-mi ziceți „asta e”, să nu-mi ziceți „n-ai ce-i face”. Am fost la suficiente târguri în străinătate cât să știu că ai ce face. Bunăoară, un stand care să includă un spațiu de dezbateri, așa cum este chiar zilele acestea cel al țărilor invitate, Tările Nordice:

Tarile nordice lateral

tarile nordice spate

tarile nordice lateral 2

 

Meanwhile, lansările de la editurile noastre arătau așa:

Curtea Veche:

curtea veche 1

Mi-a părut tare rău că efectiv nu aveam unde să mă mai înghesui și eu, pentru că între vorbitori l-am zărit pe Luca Niculescu, jurnalist de mare clasă și moderatorul meu TV preferat de la mare distanță. Asta e, mă uit luni la „Imparțial” 🙂

 

La Litera, vreo oră mai târziu, îl regăsim pe același Adrian Cioroianu, alături de Victor Ciorbea și Ion Iliescu:

litera culoar 1

Cum lansarea avea loc pe un colț al standului, ce vedeți aici e o latură. Cealaltă latură arăta așa:

litera culoar 2

 

Mai facem câțiva pași, dăm de Corint, unde-și lansează o carte principele Radu Duda. Aceeași înghesuială.

corint

 

Aud cumva din public cârcoteli: „ce ne compari pe noi cu nordicii”? Hm, ia să vedem. Mai facem o tură și peste ce dăm? Peste standul Rusiei, doamnelor și domnilor! Al Rusiei! Îi știți, vecinii noștri de la Răsărit, ăia care trimit cântărețe-n Siberia pentru că l-au ironizat pe Putin într-o melodie.

Ia să vedem:

stand rusia

Ce se zărește acolo-n spate? Ziceți odată cu mine: scaaa-uuu-neeee! Vă mulțumesc. Da, scaune, ca atunci când aștepți oaspeți acasă și le pregătești scaune, ca să nu-i ții în picioare.

 

Anyway. Pe la 5 n-am mai putut rezista în aerul îmbâcsit și am plecat.

 

S-au lansat atâtea cărți faine, că nu le mai țin socoteala. Încep cu volumul relizat de Daniel Cristea-Enache:

ce-a-fost-cum-a-fost-paul-cornea-de-vorba-cu-daniel-cristea-enache_1_fullsize

Paul Cornea este unul din marii profesori pe care țara asta i-a avut și, din fericire, încă îi are.  La 90 de ani, domnul Paul Cornea își păstrează tonusul și optimismul pentru care (între foarte multe altele) îl admir. M-am bucurat să-l revăd azi.

„Dincolo de o admirabila evocare a parintilor, raspunsurile trimise pe indelete de Paul Cornea lui Daniel Cristea-Enache cuprind o analiza a vietii proprii si o meditatie asupra ei. Preocupat cu precadere de motivele care l-au condus spre comunism, de felul cum a traversat diverse demnitati si de procesul intelectual si de constiinta in urma caruia s-a desprins cu totul de idealul sau juvenil, Paul Cornea a facut din relatarea lui nu numai una despre sine, ci una deosebit de pretioasa despre epoca in care a trait. Cartea ofera ceea ce ne lipsea, si anume o vedere dinauntru, patrunzatoare si onesta, a sistemului comunist. O de inteles, dar si de regretat retinere l-a impiedicat pe carturar sa fie la fel de insistent cu opera proprie si mai ales   l-a facut discret cu adevarul incontestabil ca domnia sa este unul dintre marii profesori, dintotdeauna, ai invatamintului umanist romanesc.” (Livius Ciocarlie)

 

lansare tudor c

Tudor Crețu și-a lansat romanul „Casete martor”.

 

De la Polirom am cumpărat cea mai recentă traducere din Orhan Pamuk, care este primul său roman:

pamuk

Dacă n-ați citit până acum Pamuk, aoleu, nu mai pierdeți vremea 🙂

 

ioana p

La Humanitas, am tras cu urechea la lansarea reeditărilor din romanele Ioanei Pârvulescu, Viața începe vineri și Viitorul începe luni. Era și cazul, Ioana este laureată, anul acesta, a Premiului European pentru Literatură.

Ioana p

 

Am mai cumpărat, de la Curtea Veche, volumul de proză scurtă al lui Adrian Sângerozan, Între femei. Pe Adrian trebuie să-l credeți, că știe ce zice. E ginecolog la New York și a mai scris despre experiența lui profesională un volum, Între două lumi. Povestirile unui doctor de femei. Ați putea să-l știți din documetarul lui Florin Iepan, „Decrețeii”. Sau ca autor al Circului din fața casei, despre care am scris aici și care a avut un mare succes de critică la vremea apariției lui.
Adrian-Sangeorzan

 

În fine, ca să închei într-o notă voioasă, pe la ora cinci fără ceva am asistat la brevetarea lansării „4 în 1” la Tracus arte: Andrei Mocuța, antologia „treizero” a Taberei de Creație de la Săvârșin, încă-un-poet-și încă-o-antologie, totul în 20 de minute, cu un Miki Vieru parcă pe arcuri:

miki vieru pe arcuri

 

Noi să fim sănătoși și să ne vedem și mâine. La 5 e întâlnire cu Andrei Makine. Ta-daaa.

Leave a Reply

