Home

moartea-parafina-coperta-desfasurata

 

Moartea parafină, Robert Şerban, Bucuresti, Editura Cartea Românească, 2010

 

(…) Fugit irreparabile tempus e laitmotivul care se aude din fundal pe tot parcursul volumului: „azi Dustin Hoffman/ face şaptezeci de ani/ am îmbătrânit” (Haiku). Mai e ceva însă ce adaugă gravitate frisonului existenţial: e moartea, moartea – gând bântuitor şi, mai mult, moartea reală, concretă a unor prieteni: „mi-a murit un prieten/ e ca şi cum aş fi rămas fără o mână/ sunt tot eu/ dar nu mai sunt eu tot (lui Cosmin Lungu)”.

Astfel, chiar şi amintirile din copilărie se cern altfel decât pe vremuri, spre exemplu, în Barzaconii/Anus dazumal (Editura Hartmann, Arad, 2005). Giumbuşlucurile din această cărticică de povestiri sunt acum înlocuite de o seriozitate care e totodată a copilului şi a adultului: „la puţin timp după ce samantha făta/ bunica mă punea să aleg unul dintre căţei/ pe care să-l păstrăm/ ceilalţi erau băgaţi într-un sac/ şi duşi la râu ori în zăvoi/ câteva zile o tot lungeam/ şi îi spuneam că/ mi-e foarte greu/ să aleg doar unul/ pentru că toţi sunt la fel de frumoşi/ şi seamănă leit între ei/ o priveam în ochi/ şi o minţeam cu seninătate/ aşa cum se cade să priveşti moartea/ şi să o minţi// zilele mele/ nu trec una după alta/ ci una prin alta/ ca vreascurile cu care o pasăre/ încearcă să-şi facă un cuib (…)”

Şi aici faptul nud, într-o prezentare cvasinarativă, este substanţa multor poeme: un drum cu maşina alături de o femeie luată la autostop, o tură în pod prin lucrurile bunicii, o vizită la o femeie, o baie într-un lac, însă toate aceste banalităţi zilnice sunt contemplate parcă din exterior de un eu mai înţelept decât cel care le-a trăit: „viaţa-mi pare o vechitură de film rusesc/ cu cadre largi/ monotone/ prin care mai trece câte-un personaj/ ce vorbeşte-n dodii/ se mişcă nefiresc/ şi trăsneşte a moarte” (Minunatele replici de după).  (…)

Integral: http://www.romlit.ro/recenzii4010

Leave a Reply

