Home

incalzirea-mainilor_178773

 

Silviu Gongonea,  încălzirea mâinilorAius Printed, Craiova, 2009

 

(…) Chiar dacă poezia lui Silviu Gongonea este despre un cotidian precar, în drăgășanicity, „satul urban”, „orășelul bolnav” în care eul nu poate fi decât presat, deprimat, închis în sine, prin urmare, un topos poetic deloc nou, poetul reușește să exprime suita de stări negative aferente într-un mod cu totul personal, prin imagini pe cât de simple, pe atât de puternice: „Scriu despre încălzirea mâinilor/ pentru că două ore/ m-a udat ploaia într-o după-amiază de/ decembrie/ gândindu-mă unde am să mă duc,/ pentru că tot atât m-am târât pe străzile unui oraș/ învelind o pungă/ ca pe o soră mai mică./ am sărbătorit parcă o prietenie/ la care nu ar fi putut veni nimeni,/ am așteptat așa noaptea/ să cadă peste mine/ ca peste un morman de gunoi.”

Sunt unele poeme în care răul, spaima, angoasa, par a veni din exterior, dar versurile de forță ale volumului dovedesc exact contrariul: „în fiecare din noi doarme un câine ud/ și resemnarea între/ pereții unui orășel de provincie” ori: „îmi trag pielea peste un orășel/ bolnav, ridurile se întind”. Elena, personajul feminin care însuflețește acest peisaj citadin în care tot timpul plouă sau ninge și care sufocă prin micime, este iubita care împarte precaritatea fiecărei zile și care reușește, cu banale gesturi feminine, să insufle un cât de mărunt gând salvator: „viața noastră se trăiește în altă parte”. (…)

 

Integral: http://www.romlit.ro/recenzii1210

Leave a Reply

