Home

relatare-despre-moartea-mea_1_fullsize

 

 

Gabriel Chifu, Relatare despre moartea mea sau Eseu despre singurătate, Editura Polirom, 2007

Acum vreo cîțiva ani, critica românească deplîngea lipsa, în literatura noastră, a unui mare roman despre comunism care să ne „exorcizeze” bîntuirile trecutului; între timp, lucrurile s-au mai schimbat, în sensul că au apărut cîteva romane remarcabile care investighează, dintr-un unghi sau altul, perioada respectivă (m-aș opri, din lipsă de spațiu, la Supunerea de Eugen Uricaru, Cine adoarme ultimul de Bogdan Popescu și Circul din fața casei de Adrian Sângeorzan), dar proiectul „marelui roman al comunismului” se pare că nu i-a tentat pe scriitorii autohtoni.

Neconvins nici el de necesitatea vreunui grand discours, Gabriel Chifu și-a urmat, de aproape zece ani, un proiect literar ce urmărește, remarcăm acum, să alcătuiască o imagine-colaj a comunismului românesc, prin alăturarea unor perspective (și, implicit, voci) diferite: călăul, victima directă, victima colaterală. După Cartograful puterii (2000), Povestirile lui Cezar Leofu (2002) și Visul copilului ce pășește pe zăpadă fără să lase urme (2004), recentul roman, Relatare despre moartea mea, aduce povestea unei femei inteligente și fabulos de frumoase, care emigrează în 1989, se căsătorește cu un milionar canadian și are o viață ca-n filme, dar pe care fantomele trecutului nu vor înceta niciodată să o bîntuie. Aceasta este însă rezumarea absolut nedreaptă a cărții, căci în elaborarea construcției sale epice Gabriel Chifu atacă simultan de pe toate fronturile: avem, așadar, un thriller de la bun început (o femeie care constată îngrozită că a rămas gravidă în lipsa relațiilor intime cu vreun bărbat), trei jurnale (al eroinei, Ana-Cristina, devenită ulterior Anne Wellington, al soțului ei și al misteriosului domn N.), o poveste de amor între două femei (Anne și Patricia), o poveste detectivistică (încercarea Annei de a-l găsi pe domnul N., care-i trimitea prin e-mail jurnalul său de proaspăt exilat la Paris), un psihologism remarcabil prin finețe (confruntarea Annei cu propriul trecut, în special cu trauma produsă de violul bestial suferit la graniță, la fuga din țară) și un final de mare forță, care adîncește întrebările despre Rău, despre sursa și manifestările acestuia.

Deși i s-a reproșat autorului că prin aceasta „a alergat după prea mulți iepuri” (Tudorel Urian), varierea permanentă a naratorului, a perspectivei, a decorului (București, Paris, Toronto, Londra, insulele Antibe etc.), imbricarea poveștilor păstrează atenția cititorului trează pînă la ultima pagină, îl menține pe acesta în permanentă alertă și-i ridică întrebări, oferind răspunsuri doar pentru unele dintre ele. Departe de a propune „cam mult pentru o singură carte”, cum aprecia criticul citat mai sus, romanul lui Gabriel Chifu plasează traumele, obsesiile și aspirațiile unui român (toată povestea legată de comunism, emigrare, alienare) într-o perspectivă mai largă, globală, nescutită nici acesta de probleme. Inserarea elementelor așa-zis „comerciale” (destinul spectaculos al Annei, evoluția rapidă de la proaspăta emigrantă la proprietara unei reviste glossy, cu o viață de soap-opera, ca și elementul terifiant-neverosimil ori trama „polițistă”), plasarea acțiunii în contemporaneitatea imediată, branșată la un ritm alert, nu fac decît să adauge sare și piper epicului, fără a afecta prin ceva gravitatea problemelor pe care, în realitate, le pune în discuție romanul (amintind, prin aceasta, de Mesi@ al lui Andrei Codrescu).

Dincolo însă de orice disecări teoretico-analitice, remarcabil este felul în care Gabriel Chifu a știut să construiască o carte care incită de la primele pagini și își ține cititorul în șah pînă la ultima, o carte care se citește cu plăcere și dintr-o suflare, ceea ce reprezintă, probabil, visul oricărui scriitor.

 

O poveste despre Rău, în „Dilemateca”

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s