Home

Constanta-Buzea-Crestetul-Ghetarului-Jurnal_03051111

Constanţa Buzea, Creştetul gheţarului. Jurnal 1969-1971, Humanitas, 2009

Publicarea în România literară, în noiembrie 2008, a primelor pagini din jurnalul Constanţei Buzea a avut ecou imediat în presa cotidiană. Erau pagini intense, conturînd deja datele esenţiale ale volumului ce avea să apară un an mai tîrziu: un conflict conjugal devenit deja obişnuinţă, cu episoade acute, grija maternă pentru cei doi copii mici, grupul de prieteni din lumea literară, angoasa, închiderea în sine, drama personală trăită cu demnitate.

Creştetul gheţarului este o carte captivantă, prin dubla sa dimensiune, documentară şi literară. În prim-plan se află soţul poetei din acea perioadă, Adrian Păunescu, l’enfant terrible al literaturii române a anilor 60, privit cu o luciditate crescîndă odată cu trecerea anilor. În fundal se desfăşoară lumea literară a vremii, însă tot în varianta intimă: amicii, cercul de prieteni, cu care ies din Bucureşti, fac serate literare, petrec Revelionul, merg în excursii „literare” în străinătate. Marile evenimente, cutremurele, demisiile din redacţii, publicarea celebrului interviu luat de Păunescu lui Mircea Eliade sînt menţionate în treacăt, telegrafic.

La data la care începe jurnalul, Constanţa Buzea şi Adrian Păunescu erau căsătoriţi deja de opt ani, aveau un copil de doi ani şi îl aşteptau pe al doilea. Pentru oricine a fost interesat vreodată de Păunescu, fie că l-a admirat ori l-a detestat, lectura acestui jurnal poate avea un veritabil efect revelator. Personajul e grandios: egolatru, posesiv, neadmiţînd nici o critică, convins că poate totul şi i se cuvine totul, strivitor cu cei din jur, care dacă nu îl îndepărtează (colegii din diferite redacţii literare), îl suportă plătind un preţ greu (soţia). Verdictele Constanţei Buzea sînt tăioase ca briciul şi au putere premonitorie: „Ambiţia de a fi lider de grup îl munceşte, dar încă nu-i iese. Oricîtă gălăgie ar face, tot alţii ies mai talentaţi, mai cultivaţi, mai detaşaţi, mai boemi, mai liberi. Inteligenţa lui, sclipitoare, nu are clasă/ rasă. Reuşeşte prin energie, cantitate, excesivitate.” Pare a fi o descriere a Cenaclului Flacăra, făcută cu un deceniu înainte.

Este remarcabil rafinamentul sufletesc şi scriitoricesc al acestei femei care poate să relateze cu decenţă scene private halucinante, precum aceea în care este dusă de soţ în vizită la altă femeie pentru a le vedea pe cele două fete gemene ale acesteia, al căror tată era chiar el. O veritabilă tortură psihică este îndurată cu stoicism, aproape zilnic, de dragul copiilor, pentru care nu este bine să rămînă fără tată la o vîrstă atît de mică. Ei sunt lumina fiecărei zile; ei şi poezia. Pagini de o rară tandreţe sunt dedicate Ioanei şi lui Andrei. Tînăra mamă este mereu fascinată de drăgălăşenia lor, le notează cuvintele rostite peltic, şiretlicurile la care recurg pentru a beneficia de atenţia ei, se minunează de frumuseţea şi de puritatea lor.

Importante figuri ale vieţii literare postbelice, precum Miron Radu Paraschivescu, Lucian Raicu, Gabriel Dimisianu, Zaharia Stancu, Eugen Simion, apar în jurnal. Un moment cu totul special este întîlnirea cu Mircea Eliade, vizitat la Chicago în timpul unei burse de un an în Statele Unite, care ocupă o mare parte din materia jurnalului. Profesorul este surprins în acţiune, în sala de curs, în mijlocul studenţilor, dar şi în spaţiul intim, alături de soţie.

Jurnalul Constanţei Buzea este un important document literar, nu doar pentru că dezvăluie în mod curajos o „felie” de viaţă privată, dar şi pentru că lasă o idee despre cum se trăia în România anilor 60 şi, mai ales, despre un anume mod de a trăi viaţa conjugală pe care îl îndurau multe femei în epocă. Talentul literar al autoarei înnobilează textul, dîndu-i virtuţi care îl fac să depăşească zona memorialisticii.

Trăitele, în „Dilemateca”

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s