Home

Christina

Petru Cimpoeşu, Christina Domestica şi Vânătorii de suflete, Editura Humanitas, 2006

Două titluri de capitol din romanul lui Petru Cimpoeşu ascund filosofia din spatele cărţii: Toţi cretanii sunt mincinoşi şi Toate poveştile sunt adevărate. Cele două trebuie luate împreună, în acelaşi timp, şi astfel ajungem la formula literară, numită de autor „ficţiunea adevărată”. Cimpoeşu îşi deleagă un narator paranoic, senzaţionalist, care însăilează elemente de realitate românească strict autentică (de la Nicolae Ceauşescu, la Revoluţie, articole de ziar, noul protocronism care susţine că istoria omenirii începe în Carpaţi, MISA etc.) într-un scenariu halucinant, de dimensiuni planetare, din care nu lipsesc conspiraţiile interstatale, hipnoza colectivă, modificările genetice având ca rezultat crearea „meta-omului”, extratereştrii, toate ducînd la o posibilă apocalipsă sui generis, însemnînd nu extincţia, ci sfîrşitul lumii aşa cum o ştim acum.

În expunerea poveştii, care porneşte de la ipoteza că România deţine în secret o insulă în Pacific, numită Roland, obiect de dispută cu Statele Unite şi de care depinde însăşi ordinea mondială, autorul pune la bătaie toate stratagemele romanului poliţist şi de spionaj, logica argumentativă a unor Pavel Coruţ sau Ion Ţugui, speculaţia ştiinţifică à la Houellebecq, onomastica transparentă şi sarcastică de tip San-Antonio (personajele se numesc Khapsek, Jegg, Pruritanal, John Godbread, Naggie Waxx) şi, mai ales, un discurs narativ perfect ţinut în frîu, care se modelează inteligent în funcţie de situaţii şi personaje, notă distinctivă a unui autor de mare clasă. La nivel secund, povestea cu rolanzi şi extratereştri este o satiră socială vag disimulată: Insula Roland (încercaţi lectura „RO-land”) are drept capitală Bhakko, oraş învecinat cu Mointown, Khomatown şi Bohoosh, iar despre locuitori, rolanzii, aflăm că „preferau să fie consideraţi handicapaţi, ca să primească ajutor social. Unii mai întreprinzători cultivau canabis, cîţiva îşi pierdeau vremea încercînd să pescuiască, şi numai o mică parte se îndeletnicea cu furtişagurile sau cu prostituţia, restul fiind ocupaţi în alte activităţi, cum ar fi aşa-zisele adopţii internaţionale.”

Autorul şarjează maximal şi pe toate planurile, de la explicaţiile stupefiante (spre exemplu, ideea radarului ar fi fost preluată de la un român, Vasile Dimitrescu, de Nikola Tesla, el însuşi un fel de românaş de-al nostru, de prin Banat, unde pînă azi numele Tesla sau Teaslă e unul răspîndit) la portretistică (personajele sînt amatoare de panseuri filosofice, astfel încît te miri unde dai peste cîte un citat din Platon, Bertrand Russell ori peste interpretări ale teoriilor unor Ilya Prigogine sau David Bohm, în mijlocul celei mai banale conversaţii), ideea ce se desprinde cu precădere fiind inconsistenţa realităţii – „realitatea e un efect condiţionat”. Evenimentele curg în cascadă, unele din altele, de la diplomaţia secretă românească ajungem în viaţa privată a Christinei, care bănuieşte că soţul ei e agent secret, de aici trecem în lumea „vînătorilor de suflete”, cu un Pablo Cârlan căruia i-a fost ştearsă memoria de americani şi care scrie memoriile lui Nicolae Ceauşescu, primite telepatic, pentru ca în ultima parte a cărţii să ieşim din scenariul fabulos şi să ajungem treptat într-o realitate românească tot mai seacă şi mai tristă. Pe măsură ce vălurile ficţiunii şi invenţiei cad, se instaurează accentuat neîncrederea, personajele se dovedesc inşi banali sau simpli mitomani, iar cititorului nu-i rămîne decît să-şi amintească de povestea cu cretanii.

Sub haina înşelătoare a unui discurs voit precar, Petru Cimpoeşu vorbeşte (ca şi în Simion Liftnicul) despre români şi tarele lor, într-un roman de un umor nebun, reuşind iarăşi să fie postmodern fără să-şi propună.

Despre rolanzi, numai de bine, în „Dilemateca”

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s